fredag 29. november 2013

Paleo-mandelbrød

Jeg fant på Elanas Pantry denne oppskriften på glutenfritt brød laget med steinaldermatingredienser.
Glutenfritt brød er hverken sunt eller lavkarbo. Dette brødet er det!
Jeg har bakt det med egenprodusert mandelmel. Massen som ble igjen etter mandelmelk-laging tørker jeg i dehydratoren. Mandelmel kan også kjøpes på helsekosten eller på iHerb. Det ble litt kakeaktig smak på det og absolutt ikke like høyt brød som på bildet, så neste gang vil jeg lage dobbel porsjon. :-) For ellers ble det godt. Det er kanskje lurt å hive oppi litt fiberhusk for å få brødet til å henge mer sammen også.
Bildet har jeg lånt fra Elanas Pantry så lenge.
1 1/2 cups mandelmel. Mel laget uten skallet på mandlene, såkalt blanched almondflour.
2 ss kokosmel
1/4 cup mel av knust gyllen linfrø, eller vanlig, men da blir brødet mørkere.
1/4 ts salt
1 1/2 ts bakepulver
5 egg
1/4 cup kokosolje
1 ss honning, agavesirup eller yaconsirup
1 ss eplesidereddik

Ha mandelmel, kokosmel, linfrø, salt og bakepulver i en kjøkkenmaskin eller blender. Bland det sammen med ved å "pulse"(norsk oversettelse tas gjerne imot, kommer ikke på noe nå)
Ha i egg, olje, søtning og eddik mens du fortsatt "pulser"
Hell røren i en oljet brødform.
Stekes ved 200 grader i 30 minutter.
Avkjøl og server.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.