fredag 29. november 2013

Nytt navn, ny filosofi.

Jeg har bloggen Matutenmelkglutenogsukker.blogspot.no der jeg skriver om....ja, mat uten melk, gluten og sukker. Jeg har i tiden jeg har hatt denne bloggen lagt ut mange oppskrifter, tips og linker til andre flinke bloggere. Jeg syns at navnet på bloggen min er ganske tungvint, så derfor ønsket jeg å starte en ny, med et enklere navn. Og sunnere.bloggspot.no er vel ganske lett å huske ;)
Jeg kommer til å overføre de oppskriftene fra den gamle bloggen som jeg syns passer til min nye filosofi: Å spise mat slik den er skapt for oss mennesker. Jeg kommer også til å legge ut linker til andre flinke bloggere, og skrive om mine favoritter fra nettbutikken iHerb (som jeg eeeeeeelsker)
Jeg har de siste 5-6 årene vært ganske dårlig, dårligere enn jeg trodde. Nå som jeg begynner å få litt mer energi, mildere symptomer på M.E , syns jeg det er utrolig at jeg holdt ut. Jeg tør ikke juble altfor høyt enda, for jeg har kræsja før. Det er bare det at jeg nå har hatt formstigning i flere uker, og det har ikke skjedd på de årene jeg har vært dårlig.
Jeg har lagt om til nesten kun paleoistisk mat, dvs mat som våre forfedre spiste. Hel, ren mat uten tilsetninger. Jeg har også begynt på LDN ((lavdose naltrekson) dette begynte jeg på en halvannen uke etter at jeg la om kosten.) Det jeg merket fort etter å ha lagt om kosten, var at hodet føltes lettere, hjernetåken letnet  og jeg klarte plutselig å gå hele trappen til andreetasje uten pauser. Det er stor framgang for meg.
Nå føler jeg også at kveldene er litt lettere, tidligere lå jeg som et slakt på sofaen på kvelden. Nå kan jeg rydde litt på kjøkkenet, sette meg å strikke, prate litt med mannen, lese for minstemann osv. Om dette er bare kosten, eller kombinasjon med LDN, vet jeg ikke. Jeg vet bare at jeg merket bedring _før_ jeg begynte med LDN.
Jeg har også tatt én B12-vitaminsprøyte, og skal ta det annenhver uke, tilsammen 10 doser.
Jeg sier ikke at dette er løsningen for alle med M.E, dette er en vanskelig sykdom som opptrer forskjellig fra menneske til menneske.  Noen blir bedre av det ene og noen blir bedre av det andre. Noen blir ikke bedre i det hele tatt. Jeg håper at jeg nå har funnet nøkkelen til min lås, slik at jeg kan få en bedre helse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.