torsdag 19. februar 2015

Paleo sjokofrokostblanding - glutenfri, melkefri og uten raffinert sukker - bare sunt!


Bloggen A Girl Worth Saving har mange kjempegode paleooppskrifter. Jeg fant en fin oppskrift på såkalt paleo cereal, som jeg ville prøve, og siden jeg hadde en overmoden banan, hadde jeg det oppi for å kutte ned på honningen som oppskriften hennes krevde. Jeg fulgte heller ikke mengden til punkt og prikke. Jeg er nemlig helt håpløs slumper, orker ikke bryet med å måle opp ingrediensene, så her blir det sånn ca-mål på hva jeg brukte.
Og aj-aj! Dette ble så godt at man nesten ikke skulle tro at det var sunt! :)

4-5 dl mandler ( for enda sunnere versjon, bløtlegg mandlene natten over og dehydrer dem)
1 banan
2 ss kokosolje
3 ss kakao
1/4-1/2 ts salt
noen dråper vaniljestevia
4 ss honning
2 ss kokosmel
1 egg

Kjør mandlene i foodprocessor til det er ganske finmalt. Ha i resten av ingrediensene. Det skal samle seg til en ganske fast "ball"
Kjevle tyyyyyynt ut mellom 2 bakepapir. Jeg kunne nok kjevlet enda litt tynnere, for da blir frokostblandingen enda sprøere. Ta av øverste bakepapiret. Dette er nok til minst 2 bakeplater.
Bruk en pizzaskjærer og lag snitt på langs og tvers slik at du får cm-store (eller litt større) biter.
Sett i ovnen på 175 grader (med vifte hvis du steker flere brett samtidig) og stek 1/2 time. Løsne alle bitene fra hverandre og stek litt til med ovnsdøren på gløtt hvis det er noe som fortsatt ikke er sprøtt.
Avkjøl helt før du har frokostblandingen på glass. 
Server med iskald mandelmelk, eller annen melk, og noen friske bær. Dette er godt nok til å bruke som snacks eller til å ha som ekstra godt i matpakka også. 






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.